Core-treenin tärkeys

Paljon puhutaan siitä miten tärkeää core-treeni onkaan!

Kuinka paljon auttaa, jos keskivartalo on kunnossa, lajista tai liikuntamuodosta riippumatta.


Mä voi kertoa mun näkökulmasta miksi se on niin tärkeää ja miten se mua auttaa.

Kun mä aloitin joogapyöräilyn, vajaa kolme vuotta sitten, monet liikkeet tuntui tosi haastavilta.

Olin siihen asti pääasiassa tehnyt normaalia salitreenia ja aamuisin aerobisia joko salilla tai ulkona, säätä katsoen.

Taustana multa löytyy liikunnasta lisäksi ratsastus ja agility joissa oon kilpaillut aikaisemmin.

 

Päälläseisontaan meneminen itsensä sinne sulavasti nostaen, hyppäämättä tai siltakaato sieltä yli nauratti vaan.

Eihän se nyt onnistu. Erilaiset jalkasarjat päälläseisonnassa. Kauan siellä pitää oikein pysyä? 

Vaikka treenaa säännöllisesti monta kertaa viikossa, monet asiat tuntui mahdottomilta.

 

Nyt ne menee helposti ja iso osa on coren ansiota.

Niiden lihasten mitä ei muuten tule niin paljon tarvittua, mitkä nyt on aktivoitu töihin. Joogapyörällä core-treeni on haastavampi tasapaino elementin takia. Joka liikkeessä pitää koko ajan tasapainoilla ja pitää core tiukkana ja kroppa jännittyneenä. 

Tässä muutama hyvä liike keskivaratalolle joogapyörällä. Näitä mä teen usein itse mm. salitreenin ohessa.

img-5265.jpg

Käy makaamaan selälleen lattialle ja laita jalat joogapyörän päälle.

Helpointa on, kun jalkapohjat on suunnilleen joogapyörän keskellä.

Tehdään perus lantionnostoa esim 10x3 sarjoina.

img-5278.jpg

Lantionnostojen välissä yläasennosta pyöräytetään jalat suoraksi.

Voidaan tehdä esimerkiksi joka toinen kerta.

img-5287.jpg

Jos kaipaa lisää haastetta siirrytään tekemään lantionnostoa yhdellä jalalla, toinen jalka joogapyörän päällä.

Näitä voi lisätä loppuun niin monta kuin jaksaa, kummallakin jalalla.

img-5310.jpg

Lantionnostoa pystyy tekemään myös ilman joogapyörää, jalat maassa tai jonkin päällä.

Kahdella tai yhdellä jalalla. Erittäin tehokas ja yksinkertainen liike.

Joogapyörän avulla pystyy tekemään hyviä harjoituksia keskivartalolle myös päälläseisonnassa.

 

Tehokas päivää kaikille, mä lähden nyt töihin =)

Hanna